Sommerhus i Spanien – Fra drøm til virkelighed

Igennem de sidste par år har vi gået med drømmen om at købe sommerhus i sydpå, primært fordi vi vil have et solsikkert sted, også om vinteren. Med over 320 solskinsdage om året blev Costa del Sol vores valg. Vi startede med at tage på forlænget weekendtur derned for at undersøge de forskellige områder. Vi havde booket hotel i Fuengirola. Fuengirola er en hyggelig men livlig by med masser af restauranter, barer, shopping m.v. og ligger tæt på stranden. Vi var der i juni måned, hvor der er rigtig mange turister, og vi blev hurtigt enige om, at vi ville til et lidt roligere område. I bilen, vi havde lejet, kørte vi ad kystvejen til Marbella. På vejen stoppede vi i La Cala de Mijas og Calahonda – begge steder kunne vi faktisk godt lide. Små hyggelige byer tæt på stranden og med lokale indkøbsmuligheder. Og kørte man 10 min. ind i landet var der små fincaer med flot udsigt over havet. Begge byer kom på vores ønskeliste. Den gamle by i Marbella er fantastisk charmerende og den forelskede vi os hurtigt i. Her kommer vi helt sikkert mange gange igen. Marbella har to marinaer, en i centrum og en i Puerto Banus, der ligger vest for Marbella. Puerto Banus er berømt for luksus i overflod, luksusboliger, både, biler, designer butikker m.v. The Golden Mile er kysten mellem Marbella og Puerto Banus, og her er en lang række af eksklusive villaer og luksus komplekser. Men at købe bolig i Marbella og Puerto Banus kan vi kun drømme os til, for vores budget rækker ikke til at købe bolig i det område. Dagen efter kørte vi i stedet øst for Fuengirola, mod Benalmadena. Vi tog motorvejen for at se på områderne lidt væk fra havet, og et af de steder vi besøgte var La Capellania og vi blev vildt betaget af den flotte udsigt man har deroppefra. Tænk sig at kunne sidde på vores egen terrasse og nyde den udsigt hver dag – La Capellania kom straks på vores ønskeliste. Videre mod Benalmadena Pueblo, der også er en hyggelig landsby, der ligger højt med flot udsigt, og bestemt også en mulighed. Derimod var vi ikke til Benalmadena Costa, der ligesom Fuengirola er lidt for meget turistby til os.

costa del sol photo

Der bygges meget nyt i Sydspanien

Vi havde nu dannet os et overblik over, hvor vi kunne tænke os at købe sommerhus i Costa del Sol. Der bygges meget nyt i Sydspanien, men vi drømmer om et hus i spansk stil og har nogle gode danske håndværkere, der kan hjælpe os med istandsættelse. Tilbage i Danmark søgte vi på nettet efter boliger i La Cala de Mijas, Calahonda, La Capellania og Benalmadena Pueblo, og fandt nogle gode emner hos Quist Real Estate. Vi var i tæt dialog med Sebastian Quist fra Quist Real Estate, og han fandt yderligere nogle fincaer, der var ret interessante. Sebastian sendte os videoer og der var især 2 huse, som vi virkelig godt kunne tænke os, og vi bestilte straks flybilletter sammen med en god ven, der er håndværker. Sebastian hentede os i lufthavnen og vi kørte med det samme til La Capellania, hvor det hus vi havde som 1. prioritet lå. Det var et ældre hus, der trængte til nogen istandsættelse, men beliggenheden er bare WAUW. Helt fantastisk udsigt over solkysten og alligevel tæt på strand og by. Vi var ikke i tvivl, det var HUSET. Vores håndværker kom med et overslag over de udgifter det ville koste at istandsætte huset, og vi fortalte Sebastian fra Quist Real Estate, hvad vi maksimalt ville betale. Quist Real Estate forhandlede på vores vegne med sælgers mægler, og fik forhandlet prisen længere ned end vi havde kunnet håbe på. Sebastian Quist forklarede, at det var vigtigt at få en advokat til at læse alle ejendomsdokumenter igennem, og anbefalede os en dansk advokat. Alle papirer blev godkendt, og handlen blev endelig – vi havde simpelthen købt vores drømmehus på Costa del Sol. Sælger gav os lov til at få adgang til huset, så vi sammen med vores håndværker kunne tage mål og fotos. De efterfølgende måneder var utrolig spændende med gennemgang af tegninger, indretning, køb af materiale m.v. og vores håndværkere gik i gang. Der har lige været et par bump på vejen med godkendelse af udvidelse af terrasse, men det fik vores gode danske advokat heldigvis på plads. Efter flere ture derned for at følge istandsættelsen, er huset nu færdigt og vi er de lykkelige ejer af et sommerhus – en finca – i Sydspanien. Vi er så glade for at vi valgte Quist Real Estate. Sebastians hjælp og rådgivning har været helt i top, og vi har følt os i trygge hænder under hele forløbet.